Kim jest tutor?

Co tutorzy cenią najbardziej w swojej pracy? Które z kompetencji, umiejętności powinna posiadać osoba, która chciałaby pracować ze swoimi podopiecznymi metodą tutoringu? Jakie trudności napotykają tutorzy?

Swoją perspektywą tutora podzielili się trenerzy Collegium w ramach wywiadu z Dagmarą Kolasą z Uniwersytetu Jagiellońskiego „Nie metoda, nie technika, ale raczej podejście do pracy z drugim człowiekiem – tutoring oczami tutora”. Wywiad został opublikowany w formie artykułu w czasopiśmie „Przegląd Pedagogiczny” Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

W jaki sposób tutoring jest definiowany przez tutorów? Jak tutorzy wdrażają założenia tutoringu w swojej codziennej pracy? Od czego rozpoczęło się zainteresowanie respondentów tutoringiem? Co tutorzy cenią sobie najbardziej w swojej pracy? Co trenerzy cenią sobie najbardziej w swojej pracy? Jakie trudności napotykają w swojej pracy osoby zajmujące się tutoringiem? Jakie korzyści z pracy tutorskiej może czerpać tutor?

Zapraszamy do lektury!

czy z opisów T1, T2 i T3 jesteście w stanie wskazać naszych trenerów?

T1:

Osoba pracująca w środowisku biznesowym, jej zaangażowanie koncentruje się wokół systemów mentoringowych mających na celu transfer wiedzy, zarządzanie talentami. Jak zaznaczył rozmówca: „[…] przestrzeń biznesowa jest dla mnie też bardzo ciekawa i nie odróżniam jej tak bardzo od edukacyjnej, bo myślę, że ona może być też przestrzenią edukacyjną”. Pracuje również jako tutor w jednej z katowickich fundacji, gdzie zajmuje się wspieraniem młodych ludzi (osób w wieku licealnym, studentów) w rozwoju.

T2:

Tutor pracujący z uczniami szkół podstawowych, szkół średnich oraz studentami. Współpracuje z jedną z niepublicznych szkół, w której jest tutorem dla młodzieży licealnej. Pracował w roli tutora również z podopiecznymi organizacji pozarządowych, gdzie zajmował się przede wszystkim tutoringiem rozwojowym. Tutoringiem zajmuje się także komercyjnie, prywatnie.

T3:

Praca rozmówcy koncentruje się głównie wokół przygotowania przyszłych tutorów do ich praktyki, prowadzenia własnych procesów z podopiecznymi. W trakcie wywiadu podzielił się swoimi doświadczeniami w pracy tutora – prowadził procesy tutorskie z licealistami i studentami. Był również tutorem w programie liderskim, gdzie jego podopiecznymi były osoby dorosłe.

Scroll to Top