
DR ŁUKASZ HAJDUK
Budowanie relacji w tutoringu naukowym
Uczenie się nie lubi próżni. Ma ono miejsce w przestrzeni, którą współtworzą nauczyciel i uczeń. W tutoringu rozwojowym relacja między tutorem a podopiecznym jest kluczowa, ale czy w tutoringu naukowym również poświęca się jej należytą uwagę? Na uczelniach tutorzy często koncentrują się przede wszystkim na przekazywaniu wiedzy, analizie źródeł czy rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia, pomijając aspekt relacyjny (wiem to z licznych rozmów podczas warsztatów). Tymczasem skuteczna współpraca w tutoringu naukowym nie może opierać się wyłącznie na “naukowości” – bez zbudowania relacji proces uczenia się może stać się kolejną serią formalnych konsultacji, korepetycji, zamiast angażującą, inspirującą podróżą edukacyjną.
Podczas warsztatu przyjrzymy się temu, jak świadomie kształtować przestrzeń relacyjną w tutoringu naukowym. Poruszone zostaną następujące tematy:
Jak znaleźć równowagę między relacyjnością a merytoryką?
Ile czasu warto poświęcić na budowanie relacji, aby nie stracić celu akademickiego?
Jakie konkretne ćwiczenia mogą pomóc tutorowi w nawiązaniu lepszego kontaktu z tutee?
Jakie małe zmiany w komunikacji mogą zwiększyć zaangażowanie i motywację studenta?
Uczestnicy poznają sprawdzone metody, które pomogą im budować lepsze relacje ze swoimi podopiecznymi, co przełoży się na większą efektywność procesu nauki. Warsztat dostarczy zarówno narzędzi, jak i inspiracji do bardziej świadomego prowadzenia tutoringu naukowego.

DOŚWIADCZENIE
Adiunkt w Pracowni Pedagogiki Społecznej i Andragogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor książek i artykułów w zakresie pedagogiki społecznej i dydaktyki. Aktywny trener, warsztatowo szkoli zarówno nauczycieli szkół podstawowych i średnich, jak i nauczycieli akademickich. Jego obszary szkoleniowe to przede wszystkim aktywizujące metody nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki zabawy i grywalizacji; animacja społeczno-kulturowa i sposoby jej praktykowania w edukacji; tutoring jako metoda edukacji spersonalizowanej, outdoor education. Podczas swoich szkoleń łączy doświadczenie akademickie z wieloletnim doświadczeniem harcerskim. Łukasz od 2017 roku rozwija się jako przedsiębiorca, prowadząc Centrum Edukacji i Animacji EduAnima. Pośród swoich sukcesów zawodowych ma kierowanie projektem dotyczącym opracowania i testowania modelu magisterskich prac wdrożeniowych na UJ, przygotowanie serii webinarów pt. „O zabawie przy kawie” oraz bycie ekspertem w projekcie dotyczącym reform na rzecz promowania zasad demokratycznych i edukacji obywatelskiej w Izraelu i Gruzji.

EDUKACJA
Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor w dziedzinie nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Certyfikowany trener, tutor i mentor oraz fundraiser. Jego zainteresowania naukowe mieszczą się w obszarze pedagogiki społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji dorosłych, animacji społecznej i kulturowej oraz zagadnień związanych z budowaniem społeczeństwa obywatelskiego i rozwojem regionalnym. Ważne miejsce zajmują także zagadnienia związane z komercjalizacją efektów kształcenia. Ekspert w zakresie aktywizujących metody nauczania, pedagogiki zabawy i grywalizacji.

OSOBIŚCIE
Mąż Agnieszki, która jest jego największą inspiracją, a jednocześnie surowym krytykiem. Tata Hani i Janka, którzy skutecznie sprowadzają go z obłoków na ziemię. Kocha góry i wyprawy w nieznane… noclegi w namiocie i mocną, czarną kawę przyrządzoną na ognisku. W wolnych chwilach muzykuje (amatorsko) na gitarze, kahonie i drumli. Odpoczywa na hamaku z dobrą książką, słuchając muzyki bałkańskiej. Zarówno w domu, jak i w pracy czuje tą niepowtarzalną iskrę dzięki której każdy dzień jest przygodą.