Czy tutoring stanie się odpowiedzią na zmianę w kierunku „from teaching to learning” oraz na postulaty „student-centered learning”? Czy mamy szansę na spersonalizowaną edukację na każdym poziomie nauki i edukacji?
TUTORING, czyli…?
… towarzyszenie komuś w rozwoju i wspieranie drugiej osoby poprzez to towarzyszenie.
Jest ono wypełnione życzliwością (Ja myślę o drugiej osobie. Widzę jej potencjał. Kibicuję jej.). Jako praktycy widzimy w tutoringu również gotowość na dzielenie się swoimi zasobami, ale nie przytłaczamy nimi. Jesteśmy po prostu otwarci na dzielenie się nimi w takim zakresie, w jakim chce i potrzebuje tego druga osoba.
… nie metoda, nie technika, ale raczej podejście do pracy rozwojowej z drugim człowiekiem.
Relacja budowana podczas tutoriali zmierza do rozwinięcia potencjału drugiej osoby, a to za sprawą umiejętnego wykorzystania mocnych jej stron.
… spotkanie dwóch osób, z których jedna chce się czegoś nauczyć, chce się rozwinąć i szuka mocnego partnera, który potrafi coś więcej, coś innego.
Tutoring umożliwia tutee spotkanie się z osobą, która ma pewne doświadczenie w myśleniu, posiada wiedzę oraz gotowość, aby dzielić się nią z drugą osobą. Jest to również wspólne myślenie, czyli rozmawianie i zadawanie pytań, przyglądanie się wspólnie różnym rzeczom, zjawiskom, poszukiwanie na nie odpowiedzi. Do tego potrzebne jest bezpieczeństwo i zaufanie. Dodatkowo, tutoring oparty jest na relacji mistrz – uczeń […].
Więcej o tutoringu z perspektywy 3 naszych trenerów, przeczytacie w Przeglądzie Pedagogicznym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Jest to artykuł w formie wywiadu przeprowadzonego przez naszą Absolwentkę – Dagmarę Kolasę z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z TUTORINGU
✔ rozwinięcie i pogłębienie umiejętności komunikacyjnych – rozwój osobisty tutora
✔ motywacja do rozwijania różnych tematów naukowych – otwartość na nowe zainteresowania (Podczas tutoriali trafiam na obszary, które znam nieco mniej.)
✔ poczucie szczęścia, tożsamości, spełnienia, siły
✔ realny kontakt z uczniem/studentem (Ja poznaję studenta wraz z jego marzeniami, oporami, sposobami nauki i pracy.)
✔ tutoring może być lekarstwem na wypalenie zawodowe (Ja przychodzę na zajęcia z grupą, 3⁄4 tej grupy nie wie po co na nich jest lub w ogóle nie chce na nich być, na tutoringu mam zupełnie inną sytuację.)
✔ cieszenie się witalnością, poszukiwanie bodźców do rozwoju, ciekawych pytań i energii
✔ osobowe podejście do ucznia/studenta, poznanie go oraz prawdziwe zaopiekowanie się jego rozwojem
ZAPRASZAMY WAS NA XXVI EDYCJĘ SZKOŁY TUTORÓW!
W Collegium Wratislaviense od lat fascynuje nas tutoring. W naszej codziennej pracy zależy nam na tym, aby wszystkie te powyższe umiejętności przekazywać Wam podczas wspólnych spotkań w szkołach/na uczelniach.
Już 2 marca będzie do tego kolejna okazja. Ruszamy wtedy z XXVI edycją naszego autorskiego programu rozwojowego – Szkoła Tutorów.
Zapraszamy Was do wspólnego zmierzenia się z wyzwaniami w strukturach szkolnych/uniwersyteckich oraz rozwoju w kierunku budowania relacji mistrz – uczeń.
XXVI Szkoła Tutorów będzie możliwością do:
↪ praktycznego przećwiczenia narzędzi tutorskich i coachingowych w budowaniu motywacji i realizowania indywidualnych projektów edukacyjnych,
↪ zmierzenia się z trudnymi sytuacjami w pracy,
↪ budowania wspólnej kultury organizacji bazującej na zaufaniu i współpracy,
↪ poszerzenia gamy narzędzi do prowadzenia ciekawych i inspirujących zajęć,
↪ podniesienia swoich kompetencji dydaktycznych i zarządczych,
↪ wzięcia udziału w inspirujących dydskusjach oraz poznanie wartościowych osób z edukacji i nauki,
↪ otrzymania Certyfikatu Tutora I stopnia potwierdzającego nabyte podczas szkolenia umiejętności i wiedzę.
A wszystko to dzięki:
✔ założeniom psychologii pozytywnej,
✔ metodom nauczania problemowego,
✔ talentom Gallupa,
✔ sposobom na radzenie sobie z zakłóceniami,
✔ informacji zwrotnej…
… I oczywiście naszym trenerom – tutorom. 💙
Jeśli jesteście ciekawi szczegółowego programu Szkoły Tutorów lub macie pytania organizacyjne, zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami.